Khamis, 3 Mei 2018

Kulit Muka Berminyak? Ada Berita Baik Ni






POSTING 3 MEI 2018
Oleh : Mohd Salfizam Bin Salamun (Sahabat Bisnes Dari Rumah)



Sebenarnya kulit muka menghasilkan minyak semula jadi untuk melindungi kulit daripada terlalu kering.

Namun jika berlebihan, ia menyebabkan muka berminyak, mudah berjerawat dan masalah kulit muka hingga rasa kurang keyakinan pada diri.

Dah tak payah keluar duit banyak dah nak atasi kulit muka berminyak ni, guna bahan-bahan kat bawah ni je. Nak tahu? Jom baca post kat bawah. Selamat mencuba





1. Tomato

Kisarkan sebiji tomato hingga lumat dan campurkan dengan sedikit madu. Sapu rata pada kulit muka dan biarkan selama 15 minit. Setelah selesai, bila dengan air suam hingga bersih.




2. Yogurt

Ambil sesudu besar yogurt dan ratakan ke seluruh muka. Biarkan selama 15 minit kemudian bilas. Lakukan seminggu sekali. Ia akan membantu menanggalkan sel kulit mati dan menyerap lebihan minyak pada muka.




3. Timun

Kisar timun segar hingga hancur lalu jadikannya sebagai masker pada wajah. Biarkan selama lebih kurang 30 minit kemudian bilas dengan air bersih. Lakukan 2 kali seminggu untuk kesan terbaik.




4. Garam

Masukan garam ke dalam bekas berisi air suam. Kacau hingga sebati kemudian cuci kulit muka bersama air garam tersebut. Lakukan sehari sekali.



5. Lemon

Campurkan sesudu jus lemon bersama sedikit madu dan susu. Sapukan pada kulit muka biarkan selama 10 - 15 minit sebelum dibilas. Amalkan sekali sehari untuk hasil yang terbaik.



6. Madu

Campurkan madu bersama perahan air limau purut atau asam keping. Kemudian sapukan bahan campuran secara merata pada muka dan biarkan ia kering dengan sendiri. Apabila kering, bila muka dengan air bersih. 



Semoga bermanfaat untuk anda !!!


Komuniti Laman Sosial :










Tiada ulasan:

Catat Ulasan