Isnin, 14 Januari 2019

Isteri Sebagai Tukang Masak? Sedap Tak Isteri Masak?






-------------------------------------
“SEDAP TAK ISTERI MASAK?”
                           ------------------------------------



Mohd Salfizam Salamun
Sahabat Bisnes Dari Rumah
14 Januari 2019




Setiap kali isteri masak makanan kegemaran untuk suami itulah soalan yang selalu diajukan.. bila waktu tengah makan memang aku tak bercakap selain dari merakam gambar yang isteri masak dan mempelawa keluarga untuk makan sekali..

Sekali lagi isteri tu nak jugak jawapan suami.. “OK KE ISTERI MASAK???” Ayah perhati je dan ayah menyakat aku. “BERANI NAK CAKAP TAK SEDAP? AYAH TAK SABAR NAK RASA MASAKAN LAIN PULA LEPAS NI!” tambah nasi dan tambah lagi.. berselera aku makan. isteri pula dari tadi perhati aku.

Selesai makan.. aku pon jawab jawapan.. “SEDAP BETUL MASAKAN ISTERI. 2 KALI TAMBAH DAH CUKUP!” isteri senyum dan masih lagi bertanya..




SUAMI KENAPA TAK NAK HABISKAN AYAM MASAK KURMA TU???” kali ni jawapan aku bukan untuk melawak atau loyar buruk depan ayah dan isteri.. tapi jawapan ni sekadar gurauan seisi keluarga..

SENGAJA SUAMI TINGGALKAN BEBERAPA KETUL AYAM MASAK KURMA ITU SUPAYA KALIAN YANG LAIN DAPAT MERASA MASAKAN SEDAP DARI ISTERI AKU..”

Lepastu aku doakan isteri supaya Allah Maha Besar memberkati dan memberi kesejahteraan untuk dia berkhidmat dan berjasa kepada suami. Amin..

Aku tak pernah nak kata TAK SEDAP apa saja masakan isteri.. walaupon isteri goreng telur dadar saja. Sebab DIA YANG MASAK. dan aku bersyukur sebab dia usaha nak masak dengan bukan paksaan. IM A SIMPLE GUY.. You nak masak? You masak. You nak suruh beli barang untuk masak? NO. Lets together to pasar. Salah beli kang? aku yang kena 😂

SATU peringatan buat semua brotherhoodku.. JANGAN kita bandingkan masakan isteri dan mak. bila isteri tanya “SEDAP KE TAK?” itu maknanya dia tanya masakan dia sedap untuk dimakan tak? tak ada siapa yang dia mintak untuk dibandingkan. kecik hati dia nanti.. Puji dia. lagi dia semangat nak masak! 😉

SUMBER : Afiatul Salsabiila

#LagendaMakhlokMacho



Baca Juga Artikel Menarik :










1 ulasan: